Het ondernemerschapstraject is afgelopen. Vijf maanden lang hebben zes toekomstige ondernemers aan hun ondernemingsplan gewerkt. Ze kregen lessen van experts en gingen langs bij Rotterdamse ondernemers.

Het resultaat? Zes mooie plannen, waaronder een tweetalige kinderopvang, een multiculturele bazaar, een muziekcentrum voor Arabische muziek en een tegelzetterij. Op vrijdagochtend 8 maart presenteren de deelnemers hun plannen aan een jury, die bestaat uit adjunct-directeur Jannelieke Aalstein van Rotterdam Partners, oprichter Stijn van Leeuwen van het Ondernemershuis-op-Zuid en directeur Sayida Goedhoop van SNTR.

“Kennen jullie het verhaal van Aladdin en de lamp?” vraagt Khaldoon, één van de toekomstige ondernemers. Hij vertelt dat hij na een moeizame reis in Nederland aankomt en een lamp vindt. Hij wrijft over de lamp, de Geest verschijnt en vraagt: “Wat wens je?” Khaldoon antwoordt dat hij goed wil integreren in de Nederlandse maatschappij en succesvol wil worden. “Daarvoor moet je de Nederlandse taal leren en werk zoeken,” antwoordt de Geest.

En dat is precies wat Khaldoon heeft gedaan: de Nederlandse taal geleerd en een leer-werktraject gedaan om werk te vinden. De droom van Khaldoon is om een online platform te starten met laagdrempelig en flexibel taalonderwijs voor Syrische statushouders. Met dit plan overtuigt hij de zichtbaar geëmotioneerde jury, die zijn pitch het beste vond. Khaldoon ontvangt zes maanden begeleiding vanuit het Ondernemersklankbord, dat hem helpt zijn ondernemingsplan te realiseren.

Deelnemer Hussam vertelt dat hij wekenlang stond te kijken naar het lege pand waar hij zijn winkel wilde starten. Welke mensen liepen er voorbij? Zouden dat zijn toekomstige klanten kunnen zijn? Zijn ondernemerschapsplan is werkelijkheid geworden. In de week van 11 maart opende hij de deuren van zijn eigen Syrische supermarkt in Hoogvliet. Daarmee is Hussam de eerste deelnemer van SNTR met een eigen zaak.