De haven van Rotterdam is de grootste haven van Europa. Genoeg banen dus! Samen met 16 deelnemers brengt SNTR op vrijdag 14 juni een bezoek aan de haven om te kijken wat voor werk je daar kan doen.

Het werkbezoek is georganiseerd door het Educatief Informatie Centrum (EIC) en is een initiatief van Cees Alderliesten, beleidsadviseur Arbeidsmarkt bij Deltalinqs. Eerder dit jaar sprak hij een aantal deelnemers tijdens de netwerkbijeenkomst op Woudestein. Naar aanleiding van deze gesprekken wilde hij deelnemers kennis laten maken met de haven. “Er zijn genoeg vacatures. Bijvoorbeeld voor vrachtwagenchauffeurs en douaniers. Ik wil dat de deelnemers een beeld krijgen van welke beroepen er allemaal zijn in de haven.”

Neele-Vat Logistics

Verschillende beroepen
Met een bus rijden de deelnemers vanaf SNTR naar het Scheepvaart en Transport College (STC) in de Waalhaven. Hier stappen de gidsen Wim en Sjaak in. Beide mannen hebben jarenlang in de haven gewerkt en willen graag hun ervaringen delen. Ook zij benadrukken dat er in de haven verschillende beroepen zijn, op verschillende niveaus. Sjaak: “Er zijn mensen nodig voor in de logistiek en de administratie. Maar ook monteurs en koks die de catering bij bedrijven verzorgen.”

Via de Waalhaven vertrekt het gezelschap naar het distributiecentrum van Neele-Vat. Hier worden verschillende goederen opgeslagen, ingepakt en vervolgens weer per vrachtwagen vervoerd. Er staan dozen van Mentos en Chupa Chups, maar ook vaten met chemische vloeistoffen. Sjaak vertelt dat de medewerkers van het distributiecentrum meerdere taken hebben. “Niet alleen pakken ze de pallets met folie in en plakken ze er nieuwe stickers op. Ook zetten ze de pallets alvast klaar in de vrachtwagen voor transport. Zo blijft het werk leuk.”

ECT Delta Terminal B.V.

Zwemdiploma
Na een bezoek aan de informatieve tentoonstelling van het EIC en een lunch in “De Kombuis” staat de ECT Delta Terminal op het programma. Hier vindt de containeroverslag plaats. Het is een indrukwekkend beeld. Een enorme vlakte met stapels containers en automatisch gestuurde voertuigen die de containers verplaatsen.  “Het is magie,” zegt een deelnemer. De bezoekers maken foto’s en vragen de gidsen het hemd van het lijf. “Hoe lang blijven de containers koel en waar gaan ze heen?”

Na een lange dag in de bus door de haven zit het werkbezoek erop. Mansour ziet een baan als vrachtwagenchauffeur wel zitten. In Syrië was hij al internationaal vrachtwagenchauffeur, maar zijn rijbewijs wordt hier in Nederland niet erkend. Daarom is hij nu bezig om een Nederlands rijbewijs te halen. “Maar het is moeilijk in een andere taal,” vertelt hij. Anas vraagt voor de zekerheid of je een zwemdiploma nodig hebt als je in de haven wil werken. Wim, lachend: “Dat is wel handig, ja.”